1.
Følgende fortælling omhandler en gruppe unge 12-15- årige fra en behandlingsskole.
Læreren fortæller:
"Jeg har arbejdet med udsatte unge, hvor de fleste elever havde ADHD-diagnosen.
Jeg oplevede eleverne som stressede kroppe og valgte at benytte Snoezelhuset i Helsingør med en gruppe drenge i et forløb.
Først skulle drengene lige acceptere, at de skulle placere deres dyre kondisko i entreen, men de fornemmede hurtigt, at i huset var der ingen krav - kun at man skulle bevæge sig roligt rundt og ellers bare lade sanserne modtage omsorg.
Jeg oplevede drengene som omsorgssvigtede, og at de kunne få lov til at ligge i en båd og blive gynget med en kugledyne på, gjorde dem helt rolige. Det gav dem en rar følelse. Ligesom det hvide rum med vandsengen blev et fast besøg, hver gang vi kom i huset.
Disse elever har svært ved at mærke egen krop, så kugledyner, vibratorer og massagebolde var gode redskaber til at understøtte kropsforståelsen. De pakkede sig ofte ind i store dunjakker, skuldertasker, kasketter og hård attitude, men de accepterede at tage disse ting af, for netop at modtage massagen bedre.
Nogle elever havde god effekt af at være i kuglebadet i det mørke rum. Det var mest de introverte.
På et tidspunkt have Snoezelhuset en gyngestol med musik i. Den var meget populær blandt de større elever. Det var en gyngende "barnevognsfølelse" man fik, når man lå der med et kædetæppe på. Det kunne de godt lide.
Når turen gik hjemad, var der altid ro i bilen og nogle faldt sågar i søvn. Resten af dagen foregik uden konflikter på skolen, så derfor at Snoezelhuset altid et godt besøg værd.
Det blev også brugt i vores belønningssystem på skolen. At komme i Snoezelhuset var en præmie."
​
2.
Pige, 13 år, med tilknytningsforstyrrelse. Dagbehandlingsskole.
Pigen fortæller:
"I hverdagen har jeg rigtig meget uro i kroppen og svært ved at holde fokus. Har svært ved at høre efter.
Jeg kan bedst lide at slappe af i vandsengen. Her får jeg ro helt ind i kroppen. Mine muskler falder til ro.
Jeg kan også godt li´ at være i boldbassinet, og når den voksne masserer boldene rundt over min krop.
Bagefter er mit humør bedre og jeg taler roligere. Jeg bliver bedre til at lave aftaler".
3.
Dreng 2 år, hjerneskadet, primært ramt på fin- og grovmotorik (kan ikke gå). Mor fortæller:
"Vi starter altid i kuglebassinet. Det kan han rigtig godt lide. Her træner han balance ved at sidde på kanten og "hoppe i".
Vi bygger som regel også en sansebane på gulvet med forskellige ting fra de store plastkasser - dem kan han selv køre ind, så han får trænet stå/gå.
Vi veksler som regel altid mellem aktive og rolige ting og slutter altid af i det mørklagte rum med vandsengen. Vandboblerne i røret for altid min søn til at falde helt til ro.
Uanset hvor længe eller hvor aktive vi har været i Snoezelhuset, så er min dreng altid dejlig træt efter et besøg."
​
​
4.
To unge fra Dagbehandlingsskole fortæller.
Ung mand, 16 år, ikke diagnosticeret - ret urolig adfærd:
"Jeg bruger musikbriksen med vibrationer og får fodmassage. Jeg bliver helt rolig og afslappet. Bruger også vandsengen med musik/vibrationer. Bliver afslappet og rolig. Det er godt. Man har det godt, og stille og roligt, helt afslappet indeni."
Ung mand 15 år, ikke diagnosticeret. ADHD-symptomer, er meget urolig:
"Jeg ligger på stor madras med bolde i. Har tung kugledyne over mig og får arm-massage. Jeg bliver træt, bliver rolig. Massage på armene er rart og så falder jeg i søvn. Bagefter er jeg træt, afslappet og stille - for det meste "
​
​
​
​
​
​
​
​
​









